marți, 22 ianuarie 2013

De ce "handmade"?

MOTTO : 


Pentru ca nu exista nici un motiv pentru care am evita termenul englezesc, in conditiile in care atat re-orientarea catre lucruri facute "de mana", cat si fragila, dar atat de "trendy", miscare "eco" isi trag seva din  tari vorbitoare de limba engleza. Inainte de "handmade" au fost eternele martisoare din flori presate, boabe de fasole si lut, fluierele, papusile din coceni cu par de canepa, naiurile, porumbeii din lut, lingurile de lemn cu coada incrustata, oalele de lut smaltuite, tablorile cu pirogravuri,  si multe altele care cu siguranta ar merita amintite.
Poate iti amintesti si de covoarele tesute "la tara". De iile de in sau borangic, cusute in puncte mici si, de ce nu, de nemuritoarele goblenuri. In fiecare din ele era ceva din istoria si spiritul locului, al oamenilor si obiceiurilor lor. Obiceiuri care azi  mai condimenteaza sarbatorile petrecute traditional in Maramures, cate o emisiune ratacita pe vreunul din posturile TV publice sau transmisii fugare de pe la diverse targuri traditionale. Se mai incearca folosirea lor ca sursa de inspiratie in diverse demersuri artistice pe taramul vestimentar sau cel al accesoriilor. Cu siguranta sunt importante si nimeni nu le poate nega valoarea de simbol al culturii populare.
Nu putem ignora nici perioada comunista a "lucrului de mana". Banii putini, raritatea produselor, dublate de faptul ca aproape tot ce era bine realizat in fabrici pleca "la export", au incurajat aparitia unei mici industrii artizanale de pulovere,  ciorapi grosi din lana, mileuri, cuverturi crosetate, haine croite dupa tipare nemtesti obtinute "pe sub mana",  bijuterii facute din argintul industrial al intreprinderii, tablourile din seminte, din nou goblenuri inramate, ba chiar si mobila din rumegus presat  furniruit si statuete din BCA. Toate cazute in desuet, toate ingropate de invazia de produse de serie, marca a perioadei postdecembriste. E discutabil daca ele se puteau incadra la capitolul arta artizanala sau mai degraba la categoria  kitsch. Cu siguranta se inscriau la categoria practic.
Dupa nebunii ani 90, insa, nevoia de individualizare se acutizeaza, iar "etichetele" diverselor branduri nu mai sunt de ajuns. Cei crescuti cu ochii peste gardul tarilor occidentale stiu ca stilul personal trebuie construit cu grija si ca tot ceea ce spui, imbraci, incalti, citesti, atarni la urechi, agati pe perete, trebuie sa fie foarte "tu".
In asemenea mediu prielnic apar primele bloguri cu rol de prezentare a diverselor produse facute manual, de la rochii Lolita cu model unicat, tricouri pictate manual, portofele si genti din panza sau fetru, pantofi cu atitudine facuti sau decorati manual, pana la cercei, coliere,  bratari din cele mai diverse materiale: pasta de modelat pictata, sfoara, cupru, sticla, polimer, piele, voal sau fetru. De mentionat si incercarile din sfera decoratiunilor interioare.
Dar cine sunt promotorii noului curent? Tineri absolventi de Arte sau Arhitectura, deopotriva cu studenti la aceleasi facultati, dar si oricare alti norocosi posesori de gene cu simt estetic. Entuziasti, colorati, plini de amprenta individuala, convinsi ca ceea ce porti trebuie sa fie un manifest.
In acelasi timp, apare si cadrul de de expunere offline: targuri tematice, atent concepute, urmate de petreceri mai mult sau mai putin exclusiviste,  expozitii si chiar cateva magazine situate in zona centrala a marilor orase. Colaborarile cu librarii, cafenele, cluburi si cu organizatorii de concerte importante, pentru oferirea unui cadru de expunere cat mai ne-conventional se inmultesc. Sutele, uneori chiar miile  de participanti, si atentia mass-media, impun fenomenul drept unul important, care trebuie scos din sfera "underground". Bucurestiul se detaseaza lejer in ceea ce priveste frecventa evenimentelor  si a numarului de magazine ce comercializeaza produse handmade.
Asadar, micul artizanat si "lucrul de mana" sunt  transfigurate si fortate sa treaca la urmatorul nivel, unul proaspat, plin de atitudine si stil, conectat la restul tarilor care au ceva de spus in domeniu. Stilul handmade.
Titulatura de designer se raspandeste viral, incercand sa defineasca ocupatii cu mult mai extinse, care merg de la concept la finalizare de produs, implicand tot felul de operatii complexe, cu rezultate de multe ori surpinzatoare.
Gama produselor  se diversifica in progresie geometrica, ajungand la podoabe de par supradimensionate, tutu-uri, jurnale cu hartie realizata manual si bijuterii din portelan sau hartie si in curand apare si prima platforma online de vanzare a produselor handmade.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu